Sunday 10 April 2016

Aduhhh, penapis buah pinggangku bocor


                                  


Biasa kita dengar buah pinggang je yang bermasalah kan. Tapi hari ni Nurul nak share 1 lagi penyakit yang melibatkan buah pinggang. Penapis buah pinggang bocor atau nama perubatannya Nephrotic Syndrome.Penyakit ini berkait dengan buah pinggang kita tau.


Bagi buah pinggang normal, glomeruli sejenis penapis halus di dalam buah pinggang berfungsi menghalang albumin (sejenis protein) daripada keluar melalui air kencing kita.Tetapi, untuk pesakit Nephrotic Syndrome ni pula, glomeruli mereka tidak berfungsi dengan baik atau bocor sehingga menyebabkan lebih 3gram protein terkeluar melalui air kencing dalam masa 24 jam dan akan menyebabkan tubuh kita kehilangan banyak protein

Punca kerosakan glomeruli pada pesakit buah pinggang tak dapat dikenal pasti, tetapi ada juga kemungkinan disebabkan jangkitan kuman dalam darah seperti syphilis, penyakit autoantibody seperti SLE, penyakit darah sejak lahir seperti sickle cell disease & kencing manis.

Tanda-tanda penapis buah pinggang kita bocor :-

✖ Lemah & tidak bermaya
✖ Air kencing berbuih-buih
✖ Mata dan kaki bengkak selepas bangun tidur & waktu petang apabila berdiri
✖ Perut kembung
✖ Sakit perut
✖ Cirit birit
✖ Antibodi lemah

Biasanya pesakit akan diberikan ubat steroid seperti predrisolone yang diberikan mengikut kadar berat badan sehingga tiada protein didalam air kencing dan dosnya akan berubah mengikut keadaan si pesakit tersebut. Tetapi untuk jangka masa yang panjang, steroid ni bukanlah yang terbaik kerana ianya mendatangkan kesan sampingan kepada pesakit.

Ini adalah antara testimoni dari pesakit Nephrotic Syndrome yang sembuh dengan Vivix.

                               


Sekiranya anda atau ahli keluarga anda menghidapi penyakit ini,bolehlah cuba vivix. Sesungguhnya penyakit itu dari Allah dan setiap penyakit ada penawarnya.

Dapatkan vivix dengan harga ahli dengan pembelian vivix twinpack. Untuk tempahan dan konsultansi terbaik, boleh hubungi Nurul di 0173704725 (whatapps/sms).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...