Friday 20 October 2017

6 Petua Hilangkan Mengantuk di Pejabat Supaya Prestasi Kerja Tidak Terganggu

Mengantuk ni memang tak dapat lari untuk orang bekerja macam nurul ni. Orang kata kalau mengantuk kita sorongkan bantal aje tapi kalau dah dekat office takat nak berbantal pulak kan. Time rehat tu boleh la melayan mata, time tengah buat kerja tu no no no ya. Tak pasal kena fired nanti.
So hari ni nurul nak share sikit petua hilangkan mengantuk dipejabat. Nak tak nak kena juga cari penyelesaiannya betul tak? Ni antara petua yang boleh diamalkan dan bersesuaian dengan situasi kita di pejabat.

1. MINUM AIR KOSONG
Kebiasaannya punca badan tak bermaya ni berlaku bila kita kurang minum air kosong. Jadi, sediakan botol air dan minum setiap kali kita rasa mengantuk. Untuk yang berkerja macam nurul dari 9pagi hingga 5 petang tu, inshaAllah boleh la habiskan lebih kurang 2 liter air. 

2. SENAMAN RINGAN
Bila rasa mengantuk, cuba lakukan senaman yang ringan contohnya senaman regangan tangan, buat kerja sambil berdiri dan jangan biarkan badan duduk dikerusi dalam tempoh yang terlalu lama.

3. TARIK DAN HEMBUS NAFAS
Cuba teknik penafasan yang sesuai dengan sesuai dengan keadaan kita masa tu. Normal kita akan tarik dan hembuskan nafas dengan laju, untuk kali ini tekniknya sedikit berbeza. Tarik nafas dalam dalam dan tahan nafas serta hembus perlahan lahan. Kira dalam hati hembusan yang dilakukan sehingga mencapai 21 saat.

4. TIDUR AWAL
Waktu tidur yang paling sesuai setiap malam adalah antara jam 10 malam hingga 2 pagi Sebolehnya kita uruskan masa seharian supaya tiada sebarang aktiviti dilakukan bermula jam 10 malam. Selesaikan segala urusan sebelum jam 10 dan masuk tidur awal. Disiplin kan seluruh ahli keluarga supaya mengikut waktu tidur ini setiap hari. Lagipun, kalau tidur awal memudahkan kita untuk bangun solat malam.

5. BASUH MUKA
Untuk kaum lelaki cara ni mungkin tak jadi masalah, tapi kalau kaum perempuan pulak nanti satu kerja pulak nak cuci mekap yang dah ditepek awal-awal waktu kerja tadi kan, jadi untuk wanita, kita cuba cara lain la ya. Hehehe
Rutin setiap hari bancuh cinch tea ni
6. MINUM CINCH TEA SHAKLEE
Bagi nurul, ini lah cara paling mudah. Cinch Tea shaklee ni boleh dibancuh dengan air sejuk atau air panas. Koyak sachet, terus campurkan dalam air. Memang berkesan.
Banyak khasiat cinch tea ni contohnya mempertingkatkan metabolisme badan jadi proses nak kuruskan badan pun jadi lebih mudah. Ia juga kaya anti oksida yang mana kita tahu anti oksida dapat elakkan kanser. Bukan setakat dapat hilangkan mengantuk, malah ia juga memberi tenaga segera yang mampu bertahan berjam jam.
Cinch tea ni secara peribadi adalah pilihan Nurul. Dan Alhamdulillah setakat ini tidak mengecewakan. Mengantuk hilang. Tenaga berlebihan. Badan makin ramping. Dapat bantu kawal selera makan. Elakkan kanser. Banyakkan khasiatnya. Rugi kalau tak cuba.



Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang Cinch Tea Shaklee atau ingin membelinya, boleh terus berhubung dengan saya, Pn. Nurul di talian 017 3704725(Call/SMS/Wapps).



Pengedar Sah Shaklee anda :

☺ ID Shaklee: 1083829
✍ FB: Sharifah Alhabsyiee
⌨ FB Page: Mummy's Beauty
IG : Shakleekuantan_bymami
✉ Email: snurulkamariah@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 017-3704725
➲ COD Area: Kuantan dan Pekan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...