Wednesday 25 October 2017

5 Cara Atasi Sembelit Dengan Cepat Ketika Hamil

Ostematrix membantu lawaskan sembelit

Dulu nurul memang selalu akan cari cara atasi sembelit dengan cepat ketika hamil. Asal ada orang share aje mesti nak cuba. Seram betul rasanya bila sembelit menyerang, dalam meneran tu risau juga tak pasal terberanak pula nanti. Hehehe

Lain orang lain tahap sembelitnya, ada yang tak membuang sehari dah tak selesa perut, ada pula yang sampai najis tu keras macam batu, nak dapat keluar tu seksa benar rasanya.
 

PUNCA SEMBELIT KEPADA IBU HAMIL

Sebelum tu, meh kita tahu punca -punca sembelit ni dulu :-

▶kurang minum air, bila badan dehidrasi jadi terlalu mudah ibu hamil terkene sembelit
▶kurang makan makanan yang serat tinggi seperti sayur dan buah
▶kurang pergerakan fizikal seperti bersenam
▶hormon progesterone pada tubuh ibu hamil menyebabkan memproses makanan dengan perlahan
▶jika kandungan semakin membesar rahim pun akan membesar, jadi ia akan menolak usus menyebabkan pergerakkan najis agak sempit

 
TIPS ELAK SEMBELIT SEMASA MENGANDUNG
 
TIPS #1: PERBANYAKKAN MAKAN SAYUR

Bukan saja ibu hamil, orang yang tak hamil pun perlu makan banyak sayur hijau sebab sayur hijau ni mempunyai serat fiber yang tinggi dan dapat melawaskan sistem pembuangan
 
TIPS #2: PERBANYAKKAN MAKAN BUAH

Orang kata nak atasi sembelit ketika hamil ni kena banyak makan buah pisang dan betik. Kalau saya lebih suka betik, kesan selepas makan betik ni lagi power dari pisang. Bagi saya lah, mungkin ada ibu² lebih suka pada pisang kan?

TIPS #3: BANYAKKAN MINUM AIR MASAK

Cuba minum air masak setiap hari mengikut berat badan kita. Setiap 25kg bersamaan 1 liter air masak. So boleh tahu berapa yang kita nak minum dalam sehari kan? Cara mudah nak minum air masak ni, asingkan dalam botol-botol kecik, letak kat meja dan cuba habiskan.

 TIPS #4: LAKUKAN SENAMAN FIZIKAL

Banyakkan pergerakkan seperti berjalan sebeb ia sangat membantu pergerakan usus besar.

TIPS #5: AMALKAN SUPLEMEN SEMBELIT

Untuk ibu hamil yang ada masalah sembelit ada satu supplemen yang sesuai untuk atasi sembelit ketika hamil ni, yang paling penting sekali tiada kesan sampingan pada bayi dalam kandungan.

Bila untuk masalah sembelit, nurul suggestkan alfalfa, herblax dan ostematrix. Tapi untuk ibu hamil ni, ostematrix adalah paling terbaik.

Ostematrix ni sangat membantu untuk elak dari kena sembelit keran fungsi ostemarrix tu sendiri melembutkan najis.

Selain itu, Ostematrix juga elok untuk atasi masalah sakit pinggang, kejang kaki, sakit belakang dan lenguh-lenguh seluruh badan bagi ibu yang mengandung. Ostematrix juga membantu untuk ibu hamil mendapatkan tidur yang lena. Kalau sebelum ni susah nak tidur, ambil Ostematrix pejam mata terus lena tidur.


Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang vitamin yang perlu diambil untuk mengatasi masalah sembelit ketika hamil atau ingin membelinya, boleh terus berhubung dengan saya, Pn. Nurul di talian 017 3704725(Call/SMS/Wapps).



Pengedar Sah Shaklee anda :

☺ ID Shaklee: 1083829
✍ FB: Sharifah Alhabsyiee
⌨ FB Page: Mummy's Beauty
IG : Shakleekuantan_bymami
✉ Email: snurulkamariah@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 017-3704725
➲ COD Area: Kuantan dan Pekan



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...